از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) یادی از محله «نیزه» مشهد و نیزار‌های گمشده‌اش رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی
سرخط خبرها

بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اعمال خواهد شد

  • کد خبر: ۱۸۶۵۱۳
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اعمال خواهد شد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بلندمرتبه‌‎سازی در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و بخش‌های دیگری از شمال و شمال شرق مشهد که شرایط لازم را داشته باشند، اعمال می‌شود.

حمید ضمیری در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص سنددار شدن بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد اظهار کرد: در سال ۹۳ زمانی که طرح جامع مشهد تصویب شد، بندی در طرح وجود داشت که باید ظرف سه ماه سند بلندمرتبه‌سازی مشهد تعیین تکلیف شود. این موضوع از آن زمان تا امروز بلاتکلیف بوده است.

وی ادامه داد: چند سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی برای تهیه این سند قراردادی با مشاور منعقد می‌‎کند، اما به دلیل طولانی شدن شهرداری پیگیر موضوع می‌شود که اداره راه و شهرسازی عنوان می‌کند به دلیل عدم وجود اعتبار و نقدینگی و عدم پرداخت مطالبات مشاور این کار طولانی شده، بنابراین با موافقت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری جایگزین اداره کل راهه و شهرسازی در قرارداد می‌‎شود.

ضمیری اضافه کرد: از سال گذشته قرارداد در شهرداری بسته شد. پس از چند جلسه بررسی با حضور شهردار و کمیسیون شهرسازی شورا طرح مشاور به اتمام رسید و آماده ارسال به کمیسیون ماده ۵ است. تدوین طرح تقریبا تمام شده و باید وارد مرحله تصویب شود. طرح به کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی ارسال شده و اگر تصویب شود به شورای عالی می‌رود تا بعد برای اجرا به شهرداری ارسال شود. انتظار ما این است که با توجه به تاخیر تهیه طرح، مراحل تصویب در حداقل زمان ممکن طی شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اهداف بلندمرتبه‌سازی گفت: هدف بلندمرتبه‌سازی کنترل ساخت‌وسازها، کنترل گسترش افقی شهرها، استفاده بهینه از زمین، ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های ناکارآمد و امکان حفظ باغات و فضا‌های سبز است.

وی بیان کرد: اهداف طرح بلندمرتبه‌سازی نیز جلوگیری از پراکنده‌سازی در سطح شهر و هدایت آن‌ها به محور‌ها و پهنه‌های مناسب با رویکرد برنامه‎ریزی است. این طرح در نهایت دو نقشه به ما می‌دهد که یکی نقشه پهنه‌ها و محور‌های مجاز برای استقرار ساختمان‌های بلندمرتبه و دیگری ضوابط و مقررات احداث بنا در این پهنه‌ها و محور‌ها خواهد داد.

ضمیری با بیان اینکه براساس مصوبه قدیم شورای عالی شهرسازی ساختمان‌‎های بیش از ۲۳ متر تا ۲۷ مرتبه به بالا بلندمرتبه قلمداد می‌شوند، عنوان کرد: در سطح جدید اینگونه نیست و بسته به مساحت زمین ارتفاع از ۲۵ طبقه نیز بالاتر می‌رود. اگر زمین حدود ۱۵۰۰ متر باشد می‌تواند ۱۰ طبقه بسازد، برای زمین ۲۰۰۰ متر ۱۲ طبقه و بالای ۳۶۰۰ متر ۲۵ طبقه در نظر گرفته شده و زمین‌های ۱۰ هزار متر به بالا بیشتر می‌توانند ارتفاع بگیرند، البته شرایط دیگری نیز دارد که باید رعایت شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بلندمرتبه‌سازی در ۱۰ حوزه جنوب غرب تصویب شده که مرحله اول تصویب طرح حدود یک سال و نیم گذشته بود و در منطقه ۹ و ۱۱، اما به صورت محدود تصویب شد. در حال حاضر بیشترین بلندمرتبه‌سازی را در مناطق ۹ و ۱۱ داریم.

وی با اشاره به اینکه مرکز بلندمرتبه‌سازی بر ایستگاه‌های حمل‌ونقلی یعنی گسترش عمودی شهر بر محوریت ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی و عمومی از جمله ایستگاه‌های قطار شهری و پایانه‌ها است، تصریح کرد: شاخص‌های بسیار دیگری مانند شاخص‌های زیست‌محیطی، ملاحظات پدافند غیر عامل، شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی، کریدور باد در مشهد و یکپارچگی و پیوستگی بصری نیز در بلندمرتبه‌سازی تاثیر دارد.

ضمیری افزود: بلندمرتبه‌سازی می‌تواند در تمام شهر انجام شود، اما باید در مناطقی باشد که هم ارزش اقتصادی برای سازنده ایجاد کند و هم مباحث مختلف محیط‌زیستی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی حفظ شود. بلندمرتبه‌‎سازی نمی‌تواند در بافت‌های تاریخی انجام شود؛ زیرا بحث سیما و منظر و مشرف بودن نیز مطرح است و باید کمتر در اطراف حرم استقرار پیدا کند، بنابراین در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و بخش‌های دیگری از شمال و شمال شرق مشهد که شرایط لازم را داشته باشند، مستقر می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از عواملی که حتما باید کنترل شود، مباحث زمین‌شناسی، گسل‌ها، قنوات و مسیل‌ها است. مشاور باید این عوامل را بررسی و طرح را با این ملاحظات پیش‌بینی کند. در مناطق ۹ و ۱۱ که گسل دارند بلندمرتبه‌سازی ممنوع بوده و با یک فاصله استاندارد انجام خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->